Gemeente Leiden - Verzamelverkeersbesluit aanwijzen parkeervakken voor opladen elektrische voertuigen

Aanvraag voor verkeersbesluit

Gelet op:   •de bepalingen van artikelen 2, 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna te noemen: Wvw 1994); •de bepalingen van artikelen 12, 14 en 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna te noemen: BABW); •de bepalingen van artikel 24, lid 1, sub d ten 2e van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna te noemen: RVV 1990); •de mandaatregeling van burgemeester en wethouders van Leiden en het daarop gebaseerde ondermandaatbesluit, waarin de bevoegdheid tot het nemen van dit verkeersbesluit is ondergemandateerd aan de afdelingsmanager Mobiliteit.   Overwegende dat:   •de aanschaf en het gebruik van elektrische voertuigen in Nederland aan het toenemen is; •een gevolg hiervan is dat de vraag naar oplaadfaciliteiten (hierna: laadpalen) voor elektrische voertuigen in de openbare ruimte toeneemt; •particulieren en/of bedrijven die willen beschikken over een laadpaal op of aan de openbare weg hiertoe een aanvraag kunnen indienen bij een aanbieder van de laadpaal in de gemeente Leiden, die deze aanvraag ter toetsing aan de gemeente Leiden voorlegt; •het plaatsen van laadpalen past binnen zowel de duurzaamheidsambities van de gemeente als de drie P’s van duurzaamheid: • People: elektrisch rijden is comfortabel, voordelig en leidt tevens tot minder geluidsoverlast; • Planet: elektrisch rijden draagt bij aan een beter milieu, onder andere door een afname van de CO2-emissie en vermindering van de primaire energievraag; • Profit: aantrekkelijke (fiscale) regelingen, kortingen, subsidies e.d. voorhanden voor bestuurders die elektrisch rijden. •de gemeente, gelet op het voorgaande, tientallen aanvragen heeft ontvangen voor het realiseren van laadpalen voor elektrische voertuigen; •alle locaties waar de aanvragen betrekking op hebben gelegen zijn binnen de bebouwde kom van Leiden; •alle locaties waar de aanvragen betrekking op hebben in beheer zijn bij de gemeente Leiden; •alle locaties waar de aanvragen betrekking op hebben wegen zijn als bedoeld in artikel 18, lid onder d van de Wvw 1994; •gelet op bovengenoemd artikel het college van burgemeester en wethouders van Leiden bevoegd is een verkeersbesluit te nemen voor deze wegen; •het college van burgemeester en wethouders het nemen van verkeersbesluiten heeft ondergemandateerd aan de afdelingsmanager Mobiliteit van de gemeente Leiden; •de gemeente de bovengenoemde aanvragen heeft getoetst aan de criteria zoals opgenomen in de beleidsregels van de gemeente, waarvan de belangrijkste zijn: •dat de aangevraagde locatie goed vindbaar en zichtbaar is; •dat de laadpalen door de ligging gedeeld kan worden door meerdere gebruikers, om zo te voorkomen dat er privéparkeerplaatsen in de openbare ruimte gecreëerd worden; •dat er geen andere laadpaal aanwezig is op eigen terrein van de aanvrager; •dat er geen andere laadpaal binnen een straal van 200 meter van de aangevraagde locatie aanwezig is, tenzij uit statistieken blijkt dat één of meerdere laadpalen binnen 200 meter gerechtvaardigd is om te voldoen aan de laadbehoefte in een wijk/buurt; •of de aangevraagde locatie in het straatbeeld van de wijk/buurt past; •of er geen belemmering ontstaat ten aanzien van straatmeubilair; •dat er geen belemmeringen ontstaan voor al het overige verkeer (auto’s, fietsers, voetgangers, rolstoelgebruikers, etc.) •dat de aangevraagde locatie over de ruimte moet beschikken waar twee of meer elektrische voertuigen opgeladen kunnen worden; •de gemeente, op basis van de hiervoor genoemde toetsingscriteria, zeven (7) geschikte locaties heeft gevonden om nieuwe laadpalen te realiseren ten behoeve van het opladen van elektrische voertuigen;   •zonder het nemen van aanvullende verkeersmaatregelen de laadpalen niet gebruikt kunnen worden indien hier niet-elektrische voertuigen geparkeerd staan; •ter waarborging van de bruikbaarheid daarvan, gelet op artikel 2 van de Wvw 1994, het wenselijk is om bij elke nieuwe laadpaal één of meerdere vakken aan te wijzen als parkeergelegenheid die enkel bestemd is voor het opladen van elektrische voertuigen; •dit doel bereikt kan worden door het plaatsen van verkeersbord E08c van Bijlage 1 van het RVV 1990 met het onderbord OB504 (twee (2) pijlen ter aanduiding waar elektrisch voertuigen opgeladen kunnen worden); •dit gebruik geregeld is in artikel 24, lid 1, sub d ten 2e van het RVV 1990, c.q. dat de bestuurder zijn voertuig niet op een parkeergelegenheid mag parkeren op en andere wijze of met een ander doel van op het bord of onderbord is aangeduid;eerste instantie slechts één (1) parkeervak aan te wijzen op de zeven (7) locaties waar nieuwe laadpalen geplaatst worden voor het opladen van elektrische voertuigen; •hiertoe besloten is op basis van zowel het aantal (potentiële) gebruikers van de laadpalen als om tegemoet te komen aan de parkeersituatie(s) ter plaatse; •het andere parkeervak pas aangewezen wordt op het moment dat er aantoonbaar behoefte en/of vraag is aan extra laadvoorzieningen;   •gelet op artikel 12 van het BABW voor het plaatsen van verkeersbord E08c met het onderbord OB504 een verkeersbesluit vereist is; •gelet op artikel 15, lid 1 van de Wvw 1994 een verkeersbesluit vereist is op grond waarvan de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW opgenomen verkeerstekens en onderbord(en) een gebod of verbod ontstaat, of wordt gewijzigd; •gelet op artikel 14 van het BABW de plaatsing van het onderbord in dit verzamelbesluit tot uitdrukking worden gebracht, zoals bedoeld in artikel 8, leden 2 en 3 van het BABW; •deze verkeersmaatregelen, naast het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg, ook strekken tot het in stand houden van de weg conform artikel 2 van de Wvw 1994; •gelet op artikel 2 van de Wvw 1994 deze verkeersmaatregelen eveneens strekken tot het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade, alsmede de gevolgen voor het milieu (zoals in de Wet milieubeheer); •gelet op artikel 2 van de Wvw 1994 deze verkeersmaatregelen eveneens strekken tot het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer; •genoemd dient te worden dat het instellen van deze verkeersmaatregelen naar verwachting niet zal leiden tot onoverkomelijke parkeerproblemen in de directe omgeving van de laadpalen, aangezien de bestuurder(s) die van de laadpalen gebruik gaan maken in de huidige situatie reeds in (de omgeving) van de betreffende locaties parkeren;   •in eerste instantie, van de in totaal twee (2) parkeervakken, één (1) parkeervak aan te wijzen bedoeld voor het opladen van elektrische voertuigen (door op het onderbord OB504 één pijl af te plakken); •het andere parkeervak in eerste instantie door ieder ander voertuig gebruikt mag worden; •bij een toenemend gebruik van de laadpalen, op basis van recente cijfers van de aanbieder(s), het tweede oplaadpunt ingesteld wordt (door de afgeplakte pijl van onderbord OB504 te herstellen); •gelet op artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde van de politie; •de politie heeft ingestemd met de hierna genoemde verkeersmaatregelen.   Besluiten: Op grond van vorenstaande overwegingen om: 1.op de volgende locaties een tweetal parkeervakken aan te wijzen die enkel bestemd zijn voor het opladen van elektrische voertuigen, door het plaatsen van verkeersbord E08c van Bijlage 1 van het RVV 1990 met onderbord OB504 (twee pijlen ter aanduiding waar elektrische voertuigen opgeladen kunnen worden): •Annie M.G. Schmidthof nabij kruising Jan Wolkersstraat te Leiden; •Driftstraat nabij kruising Javastraat te Leiden; •Joan Willem Frisostraat nabij kruising Molenstraat te leiden; •Maredijk tegenover perceel 143 te Leiden; •Ovidiusstraat ten hoogte van perceel 21 te Leiden; •Rijndijk tegenover perceel 114 te Leiden; •Turkooislaan nabij kruising Jadestraat te Leiden;  2.op dit moment van alle onderborden OB504 één pijl af te plakken zodat er op iedere locatie één oplaadpunt beschikbaar is, en dat bij een toenemende vraag naar laadcapaciteit het tweede oplaadpunt ingesteld wordt;  3.ter verhoging van de attentiewaarde van de parkeervakken, en oneigenlijk gebruik hiervan tegen te gaan, markeringen in de betreffende parkeervakken aan te brengen;  4.toestemming te verlenen aan het plaatsen van de laadpalen op de betreffende locaties wanneer het verzamelbesluit onherroepelijk is.

De volledige aanvraag is hier te lezen op de site van de overheid.

Ben je het niet eens met een verleende bouwvergunning van bijvoorbeeld je buren, dan kan je hiertegen bezwaar indienen. Neem hiervoor contact op met de relevante instantie.

Bekijk nog meer bekendmakingen

Wil je meer vergunningaanvragen bekijken. We hebben een overzicht met alle bekendmakingen in Leiden. Bekijk alle Bekendmakingen Leiden in LeidenLeidenLeidenLeidenLeiden.

https://leidenkrant.nl/bekendmakingen-leiden/

Deel dit bericht:

Redactie Leidenkrant

Welkom op de bekendmakingen pagina van de Leidenkrant. Op deze pagina vind je alle bekendmakingen in ons mooie Leiden.

Gerelateerde berichten