Online ondernemen in Leiden gaat gepaard met een aantal aandachtspunten. Zo moet je bijvoorbeeld nadenken hoe je online zichtbaar wordt, hoe je mensen naar jouw website trekt en wat je online wil aanbieden. Daarom zetten we hieronder vijf tips voor je op een rij die je kunt doorlezen als je online wil ondernemen in Leiden.
1. Hoe je een online aanwezigheid opbouwt in Leiden
Online ondernemen begint natuurlijk met een website. De website is de plek waar je online klanten kunt ontvangen, maar waar je ook iets kunt aanbieden. Denk bijvoorbeeld aan een product of dienst. Een website moet goed werken en geoptimaliseerd zijn voor de gebruiker. Om ervoor te zorgen dat jouw website ook daadwerkelijk wordt bezocht, kun je een aantal stappen ondernemen.
Je kunt jouw online aanwezigheid opbouwen in de zoekmachine met linkbuilding. Linkbuilding kan er namelijk voor zorgen dat je een hogere positie in de zoekmachine krijgt. Hoe dat werkt? Linkbuilding houdt in dat er zo veel mogelijk kwalitatieve links worden verwezen van een externe website naar jouw website. Denk bijvoorbeeld aan een blog die wordt geplaatst op een nieuwssite, waar een linkje naar jouw website in is verwerkt. Hoe meer waardevolle links jouw website ontvangt, hoe meer Google gaat denken dat jouw website belangrijk is en daardoor een hogere positie verdient. Dit wordt ook wel linkbuilding genoemd, in een notendop. Wil je ook linkbuilding toepassen voor jouw online onderneming, maar weet je niet goed waar je moet beginnen? Dan kun je er ook voor kiezen om linkbuilding uit te besteden. Het uitbesteden van linkbuilding levert voordelen op: er wordt voor jouw website linkbuilding toegepast, terwijl je hier zelf geen aandacht aan hoeft te besteden. Bovendien wordt het linkbuildingproces uit handen gegeven aan ware experts.
Zorg er ook voor dat je een bedrijfsprofiel aanmaakt in Google. Als mensen googelen op jouw bedrijfsnaam, kunnen ze binnen een oogopslag belangrijke gegevens zien die jij hebt doorgegeven. Denk aan het adres, telefoonnummer en openingstijden. Dit kan ook zorgen voor meer online aanwezigheid.
2. SEO-technieken
SEO staat voor zoekmachineoptimalisatie en wordt toegepast op een organische manier. SEO is cruciaal voor het bereiken van je doelgroep, aangezien je dankzij SEO een hogere positie kan krijgen in Google. Linkbuilding is een techniek van SEO. Daarnaast kent SEO nog meer technieken. Denk aan on-page SEO en off-page SEO. Off-page SEO kun je ook zien als linkbuilding. Maar wat is on-page SEO? Met on-page SEO wordt bedoeld dat je ook SEO toepast op jouw eigen website. Denk bijvoorbeeld aan content die je op jouw website plaatst, met daarin interne links die naar andere pagina’s binnen jouw website verwijzen. Ook moet je denken aan de afbeeldingen, structuur, snelheid, koppenstructuur, meta data én meer. En dit kun je voor elke pagina op jouw site toepassen.
Bovendien moet je aandacht schenken aan de technische SEO. Hiermee wordt bedoeld dat je website goed in elkaar steekt en goed geoptimaliseerd is. Denk bijvoorbeeld aan de snelheid en gebruiksvriendelijkheid van de website, maar ook dat Google de website goed kan lezen.
3. De kracht van social media in Leiden
Naast het bouwen van een website en het toepassen van linkbuilding naar jouw website, kan social media ook een belangrijk onderdeel zijn. Social media kan namelijk krachtig zijn om jouw Leidse bedrijf online te promoten. Het is wel belangrijk dat je weet op welke socialmediakanalen jouw doelgroep zit. Zo kun je nog gerichter werken aan jouw online zichtbaarheid. Zorg ervoor dat je ook nadenkt welke content je hierop wil delen.
4. Effectieve marketingstrategieën voor Leidse bedrijven
Naast SEO zijn er nog veel meer online marketingstrategieën die je kunt toepassen. Denk bijvoorbeeld aan het plaatsen van advertenties: dit wordt ook wel SEA genoemd. Waar SEO organisch werkt, werkt SEA tegen betalingen. In dit geval heb je wel snel resultaat, want je bereikt meteen de toppositie. Houd er wel rekening mee dat de positie ook meteen verdwijnt als je stopt met de advertenties. Wel kun je SEO combineren met SEA.
5. Succesvolle online verkooptechnieken
Je kunt ook nadenken over de manier waarop jij jouw product online wil verkopen. Mensen moeten natuurlijk wel naar jouw webshop komen om het product te kunnen afrekenen. Hier bestaan ook weer verschillende technieken voor. Denk bijvoorbeeld aan e-mailmarketing. Je stuurt een mail naar jouw doelgroep, in de hoop dat ze op jouw webshop klikken om het product te kopen. Ook kun je hiervoor social media inzetten.
Veelgestelde vragen
1. Waarom is een online aanwezigheid belangrijk?
Een online aanwezigheid is belangrijk omdat het je helpt om een breder publiek te bereiken, je merk te versterken en meer klanten aan te trekken.
2. Wat zijn goede SEO-technieken voor lokale ondernemers?
Lokale ondernemers kunnen profiteren van technieken zoals lokale zoekwoordoptimalisatie, Google Mijn Bedrijf-optimalisatie, en het verkrijgen van lokale backlinks.
3. Hoe kan ik social media effectief gebruiken?
Gebruik social media om betrokkenheid te creëren, je merk te promoten en direct in contact te komen met je doelgroep.